هر سال در آخرين ماههاي سال، بازار خودرو رونق نسبي ميگيرد و عده زيادي از مشتريان تصميم خريد خود را قطعي ميکنند.
حال در اين روزها يکي از سوالاتي که ذهن مشتريان را به خود درگير کرده اين است که خودرو در سال ٩٦ گران خواهد شد يا ارزان، يا به عبارت ديگر خريد خودرو در شرايط فعلي کاري منطقي و تصميمي درست است يا اشتباه؟
در جواب بايد گفت که قيمت خودرو در بازار ايران به پارامترهاي متعددي وابسته است که هريک در زمان خود تاثير محسوسي بر قيمت خودرو در بازار دارند، اما بهطور کلي چند مولفه اصلي تاثيرگذار بر بازار خودروي ايران را ميتوان بررسي کرد؛ اولين مولفه قيمت ارز است، افزايش قيمت ارز در کوتاهمدت روي قيمت خودروهاي وارداتي تاثير مستقيم دارد، افزايش قيمت ارز در ميانمدت روي قيمت خودروهاي ساخت داخل نيز تاثير ميگذارد.
در نهايت هر دو دسته خودروهاي وارداتي و توليد داخل به شدت از قيمت ارز متاثر ميشوند اين تاثير در بازار خودروهاي وارداتي، بسيار سريع است اما در بازار و قيمت خودروهاي توليد داخل کمي طولانيتر و با تاخير دو تا سه ماهه اتفاق ميافتد البته تجربه نشان داده است کاهش قيمت ارز هيچ تاثيري بر قيمت خودروهاي وارداتي و توليد داخل ندارد و در واقع هنگامي که قيمت ارز به قيمت قبلي بازميگردد، قيمتهاي افزايش يافته خودروهاي توليد داخل و وارداتي کاهش نمييابند؛ امري که نشان ميدهد افزايش قيمت ارز بيش از آنکه عامل اصلي افزايش قيمت خودرو باشد بيشتر بهانهاي براي افزايش قيمت است.
البته چنانچه قيمت ارز افزايش يابد و براي مدتي نسبتا طولاني، مثلا بيش از سه ماه، کاهش نيابد بايد اذعان کرد که روي قيمت خودرو تاثير خواهد داشت.
دومين عامل مهم تاثيرگذار بر قيمت خودرو در بازار ايران شرايط سياسي و اجتماعي است که ميتواند منجر به افزايش تقاضاي خريد يا کاهش آن شود، بهخصوص رخدادهاي سياسي با تاريخ مشخص مانند انتخابات رياست جمهوري تاثير زيادي بر افزايش يا کاهش قيمت خودرو دارد.
مثلا چنانچه جو عمومي به سمتي باشد که احتمال دهد رفتار دولت آينده غيرقابل پيشبيني باشد اين جو تاثير زيادي بر افزايش خريد خواهد داشت زيرا جامعه احساس ميکند که با افزايش قيمت ارز و بيثباتي اقتصادي روبهرو خواهد شد اما چنانچه اوضاع بهگونهاي باشد که مردم احساس کنند در امور سياسي و اجتماعي گشايشي پيش ميآيد، عموما تصميم خريد خود را به آينده واگذار ميکنند تا با تسهيل شرايط اقتصادي، خودروي خود را با قيمت بهتر يا شرايط فروش آسانتر خريداري کنند.
سومين عامل شرايط سياست خارجي است چنانچه شرايط روابط سياسي کشور با دنياي غرب بهسمت تنش پيش برود، خريداران از خريد سرباز ميزنند زيرا تصور بر اين است که در شرايط بحراني طلا و ارز بهترين پشتيبان است اما چنانچه شرايط بهسمت آرامش و ثبات پيش رود، تعداد خريداران خودرو در بازار افزايش مييابد.
چهارمين عامل تاثيرگذار، افزايش برندها و مدلهاست، چنانچه در يک سگمنت يا بازه قيمتي در سال آينده شاهد افزايش برندها و مدلها باشيم، رقابت در آن بخش سختتر و فشردهتر خواهد شد لذا رقبا براي گرفتن سهم بازار پيشنهادهاي فروش بهتري به خريداران ارائه خواهند کرد و در نتيجه خريد در سال آينده در آن سگمنت مناسبتر خواهد بود.
اما اگر تعداد رقبا در آن سگمنت يا بازه قيمتي کاهش يابد، اوضاع برعکس خواهد شد، مثلا در بازه شاسيبلندهاي سايزمتوسط نيمهلوکس با افزايش تعداد رقبا در اواخر سال جاري و اوايل سال آينده مطمئنا رقبا براي جذب خريداران قيمتهاي بهتر يا شرايط فروش آسانتر و جذابتري را ارائه خواهند داد.
در اين سگمنت اخيرا دو خودروي نيسان ايکستريل و رنو کولئوس اضافه شدهاند که اين امر باعث ميشود رقابت در اين بازه سختتر و نزديکتر شود و اين موضوع به نفع خريداران خواهد بود، اما برعکس در بازه خودروهاي شاسيبلند ٣٠٠ تا ٤٥٠ ميليون تومان با حذف بيامدبليو ايکس ٣ و ايکس ٤، لکسوس انايکس با افزايش قيمت بيرقيب شده است.
آخرين عامل تاثيرگذار بر قيمت که اثر بسيار زيادي دارد تغيير ضوابط و مقررات خودروهاي وارداتي توسط وزارتخانه صنعت وتجارت است.
اين عامل بر بازار وارداتيها تاثير زيادي دارد و تغييرات يکشبه قوانين گاه باعث افزايش يکشبه قيمتها ميشود.
بازار وارداتي هم اين روزها کم از اين تصميمات متاثر نبوده است. مثلا تصميم به حذف برخي برندهاي فاقد نمايندگي رسمي از ليست ثبتارش يا حذف واردکنندگان متفرقه، از آن تصميماتي است که بر قيمتها در بازار وارداتيها تاثير زيادي دارد.
براي بررسي قيمت خودرو در سال آينده بايد عوامل ذکر شده در بالا را در هر کلاس و سگمنت به تفکيک بررسي کرد تا به اين نتيجه رسيد که در آن سگمنت و بازه قيمتي، قيمت خودرو افزايش خواهد يافت،کاهش مييابد يا بدون تغييرخواهد ماند؟
منبع : پرشین خودرو