آزادی رسانه ها در معرض تهدید

نقدی بر اظهارات اخیر مسئولان استان کردستان؛

آزادی رسانه ها در معرض تهدید

سرویس کردستان- در یک ماه گذشته انتشار برخی اخبار و گزارشات در رسانه های عمدتاً منتقد استان با محوریت گزارش فساد اداری در استان کردستان توسط اتاق بازرگانی، نرخ بالای تورم، چک های برگشتی، ضعف در جذب سرمایه گذاری و…. با واکنش های غیرمتعارف مسئولان ارشد استان مواجه شد.

فارغ از قضاوت درخصوص قابل اعتماد بودن یا نبودن آمارها، روایی پژوهش های انجام شده، رویکرد سیاسی و فکری طرفین؛ در این یادداشت قصد داریم نگاهی به ادبیات واکنشی مسئولان استانی از جمله: استاندار کردستان، معاون توسعه مدیریت و هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و برخی مدیران همسو با آنان داشته باشیم.

بررسی محتوای مطالب منتشر شده در سایت استانداری، مصاحبه این مدیران با برخی خبرگزاری های استان و نشریات همسو، برخی کلیدواژه ها و جملات در محتوای سخنان آنان به شرح زیر به چشم می خورد:

«جفا در حق مردم و مسئولان»، «ظلم به اقتصاد استان»، «سیاه‌نمایی‌«، «تصویرسازی نامناسب و موجب فرار سرمایه‌های مادی و معنوی از استان»، «خبر کذب»، «شانتاژ»، «تضعیف دولت در کردستان»، «بازی در زمین دشمن» و «دشمنی با نظام و مردم»، «احتمال پول گرفتن از امریکا یا حرکت در جهت سیاست های این کشور»، «توصیه جهت بازگشت به دامان نظام»، «موجب ناامیدی مدیران، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و نابودی فضای کسب و کار»، تهدید خبرنگاران به کشاندن آنها به محکمه قضایی، زیرسوال بردن نظام آماری و وظایف ذاتی و قانونی برخی ارگان ها نظیر مرکز آمار و اتاق بازرگانی و امثالهم.

این ادبیات و واکنش ها از سوی افرادی صورت گرفته و یا تولید شده که جزو مدیران ارشد در استان هستند، این در حالیست که مردم کردستان به این دلیل به دولت روحانی و این جریان رای بالای ۷۰ درصد دادند که حقوق شهروندی مردم، شنیدن صدای منتقد و حتی مخالف، اهتمام جدی به توسعه کردستان، شفاف سازی و پاسخگویی، خدمتگذاری صادقانه، حذف دیدگاه چکشی، عدم برخورد با منتقدین و غیره به رسمیت شناخته و نهادینه شود.

به نظر می رسد اینگونه واکنش ها در تقابل صریح با اصول قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی و آرمان های مردم می باشد.

مثلاً اصل ۲۴ قانون اساسی آزادی رسانه، اندیشه و بیان و حق نقد را به رسمیت شناخته است و تنها استثاء این حوزه اخلال به مبانی اسلام و امنیت ملی می باشد، اما بی توجهی به این اصل بخاطر مصلحت های جناحی و فردی و تهدید و محدود کردن خبرنگاران و رسانه ها برخلاف قانون اساسی بوده و اصلا در شان نظام نیست.

براساس ماده ۲۹ منشور حقوق شهروندی؛ دولت از آزادی، استقلال، تکثر و تنوع رسانه‌ها در چارچوب قانون حمایت می‌کند. هیچ مقامی حق ندارد برخلاف موازین قانونی برای انتشار یا عدم انتشار اطلاعات یا مطالب درصدد اعمال فشار بر مطبوعات و سایر رسانه‌ها برآید یا به سانسور یا کنترل نشریات و سایر رسانه‌ها مبادرت نماید. و براساس ماده ۲۸ همان منشور شهروندان از حق نقد، ابراز نارضایتی، دعوت به خیر، نصیحت در مورد عملکرد حکومت و نهادهای عمومی برخوردارند. دولت موظف به ترویج و گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تحمل و مداراست.

از سوی دیگر براساس قانون مطبوعات و انتشار آزاد اطلاعات، برای جلوگیری  از انتشار اخبار در رسانه ها و یا تهدید اصحاب رسانه  جرم نگاری شده است.

علی ایحال از یک طرف باید رسانه ها در انتقادات جانب اعتدال و اخلاق حرفه ای را رعایت کنند و مسئولان امر هم از سوی دیگر باید به حقوق شهروندان، قانون اساسی، اصل پاسخگویی و مردم سالاری پایبند باشند و خود به مخالفان و تضعیف کنندگان رکن چهارم دمکراسی در کردستان تبدیل نشوند.

مسئولان فعلی در استان یادشان باشد اظهارات آنان در آینده مورد قضاوت قرار خواهد گرفت، حق دارند از خود دفاع کنند و یا موضوعی را بصورت تخصصی به چالش بکشند اما تحت هیچ عنوان حق تهدید و محدود کردن خبرنگاران و مخالفت با اختیارات و آزادی رسانه ها و مقابله با دمکراسی را ندارند/کردپرس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجتماعی

ورزشی

تبلیغ

اجتماعی

جهانی